fredag 13 september 2013

ユールゴーデンが詰まった金曜日

och så var den andra veckan på universitetet avklarad. Har tagit mitt första pilatespass.
Hösten är i sin fullaste närvaro i sällskapet av rubinröda lönn och rökliknande andetag.
Och vad bättre än att ha en fredag fri ifrån seminarier och föreläsningar då solen skiner.
 
den här lediga fredagen bestämde jag mig i alla fall för att tillbringa min tid genom att
gå runt omkring på Djurgården då helgens folkmassor ändå var en dag ifrån. Två saker
på min att-göra-lista fanns det att kryssa av: nämligen utställningen "home sweet home"
hos Liljevalchs samt Rosendals trädgårdar. Yttrar mig lite kortfattat hur dagen varit.
 
 
fann mig bland annat havreås, vilka smakade lika gott som namnet var fint. Delade på en
nöttopp vilken både hade mormors smak samt gifte sig tillsammans med det svarta kaffet.

 
 
blev smått frälst av deras javabröd, så till lördagsfrukosten får det lov att bli...
kaffebröd. Tillsammans med den essentiella koppen med kaffe. Låter rätt så oslagbart.
 
 
 
blev fläcken över i:et på tanken att koka ihop min egen plommonsylt då jag väl fick
smaka på deras egna exemplar. Så. Momentet jag väl kommit hem till kyrkbyn igen,
sprang jag över till grannarnas trädgård för att nalla med mig en drös plommon.
Blir det någonting över efter söndagens scones kommer de nog att hitta en liten
burk instoppad i brevlådan tvärs över gatan.

 
bortsett ifrån det siktar jag in mig på att läsa ut "the Great Gatsby" under helgen, i
sällskapet av sociolingvistik, semantik, pragmatik och allt annat hittills invecklat som
man korsar vägar med i det engelska språket. Exprimentera med mina två hokkaido-
pumpor, samt lära mig att ordna till en tillfredställande risotto. Allt upp för att sortera in
alla dessa tankar och rikta dem mot någonting annat. Håller tummarna för att jag inte
under denna natt med vaknar vid fyra tillfällen längs det att han och alla minnen
relaterade till honom håller min sömn flytandes vid ytan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar