lördag 5 oktober 2013

待ち望み

"arbetar du själv inom chokladbranschen, eller?"
 
"nej, det gör jag inte",

skakade jag på huvudet till svars, med ett leende på mina läppar.

"oohh... tänkte bara eftersom att du kommenterade den runda smaken och det rökiga.
Haha, du skulle lika gärna kunna arbeta hos oss ifall du kände för det"

det satte solstrålar på min tillvaro att få höra sådana fina ord. Visst, var jag inte en som
arbetade i den branschen. Dock var jag en som någonstans i min egen tankeverksamhet
tycktes ta chokladen på ett fullaste allvar, likt det japanska uttrycket 「こだわり」,
"kodawari". Så det var inte det endaste udda att jag räckt mig fram till himmelen då jag
faktiskt befann mig i chokladfestivalens mitt. För det fjärde tillfället för att vara exakt.
Det hela årliga eventet skulle kunna beskrivas som min julafton, den enda tidpunkten som
jag faktiskt räknar ned veckorna till likt tiden innan julen som liten. Då hade jag satt upp
regeln att första oktober var dagen då man kunde sätta igång med skrivandet av
önskelistan. Dessa dagar handlar det istället om att tömma kökslådorna på den tillgängliga
chokladen i förberedandet att annat kommer hamna i den glimmande prioriteten.

efter ett halvår i Japan med den bittra avsaknaden av äkta choklad med karaktär då det
närmaste man kunde komma var Lindt för det avskräckande priset på 600 yen, och det
fick lov att bli Glicos "svarta"... var det allt på tiden. Höll om min vattenflaska med ett fast
grepp för att efteråt inte drabbas utav "kakaomigrän" momentet någon nämner ordet
"choklad" i min närhet, vilket alltid varit fallet hittills. För mörk choklad kan faktiskt bli för
mycket...i alla fall ibland. Det tog hela två veckor tills jag kunde knapra på en chokladbit
igen efter den första chokladfestivalen. Men i år gick allting finfint. Har kommit i
underfund med faktumet varför vinkännare alltid skall smattra med tungan efter en sipp.
Har fått det understryket att lakrits inte alls är min kopp av te. Insett det magiska med
kombinationen av mörk choklad och korn av havssalt... till att lyda rådet att äta utan
tillbakahållande då det yttrats mig omkring att jag behöver "äta upp" mig.

annars promenerades det längs Folkkungagatans flera parallellgator. Lade vid en punkt
märke till att det hängde en duk, broderad med ordet "loppis", över en ingångsport och
tittade in. Väl där inne på innergården hade människorna som bodde i de omringande
byggnaderna ställt till med en loppmarknad, med allt ifrån femtiotalsting, till hembakad
plommonpaj, äppelkaka med mera. Någon annanstans i kvarteren blev det blickar in i
gallerierna, samt affärer med vintagelampor ifrån det charmiga sjuttiotalet. Drack mig en
väl omtyckt cappucchino på ett krympt ställe med skylten "kaffe" jag inte lagt märke till
innan dess.

 
 
 

2 kommentarer:

  1. Åh, chokladmässan har jag inte fått nöjet att besöka än.. vet att de har en i Göteborg också men där bor jag ju inte längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. höjdpunkten på året ifall man är en chokladfantast. ;)
      Eftersom att den alltid tar plats under oktober månad kan man alltid planera en bit i förväg~

      Radera